Jabłka są dobre dla Twojego serca

Kategoria: Newsy
Opublikowano: czwartek, 14, kwiecień 2011 Piotr Pesta

Jak pokazują najnowsze badania - jedzenie jabłka, lub dwóch każdego dnia, może wpływać na zmniejszenie czynników ryzyka chorób serca - udowadniają to wyniki nowych badań.

Badania pokazują, że codzienne jedzenie jabłek wpływa pozytywnie na zmniejszenie poziomu cholesterolu, oraz dwóch innych markerów, związanych z płytkami miażdżycowymi i stanem zapalnym ścian tętnic.

"Byliśmy mile zaskoczeni [...], iż jabłka tak skutecznie obniżają (zły) cholesterol LDL" - mówi Bahram H. Arjmandi, naukowiec z Florida State University w Tallahassee.

Wyniki badań zostały zaprezentowane na kongresie Experimental Biology 2011 w Waszyngtonie. Eksperci twierdzą, iż wyniki badań są zgodne z wcześniejszymi dowodami, wskazującymi na pozytywny wpływ jabłek. Od 2005 roku opublikowano aż 80 wyników badań, które mówiły właśnie o korzystnym wpływie jabłek na zdrowie. Można z nich wywnioskować, iż jabłka pomagają regulować poziom cukru we krwi, kontrolować apetyt, chronić przed rakiem, i ochraniać płuca.

Naukowcy do swoich badań zaangażowali 160 kobiet i losowo przydzielili je - do jedzenia porcji suszonych jabłek i suszonych śliwek. Po 3, 6 i 12 miesiącach - uczestnikom badania testowano krew, w celu zmierzenia wskaźników ukazujących kondycję serca. Po roku, kobiety które jadły jabłka - notowały spadek cholesterolu o 14%, a ich poziom cholesterolu LDL został zredukowany średnio o 23%. Poziomy wodoronadtlenku lipidu, odpowiedzialnego za tworzenie płytek miażdżycowych i białka C-reaktywnego, który jest wskaźnikiem stanu zapalnego - spadły w dół o około jedną trzecią.

Kobiety z grupy jedzącej jabłka straciły też na wadze - średnio około 3 kg w ciągu roku. Arjmandi mówi, iż u kobiet, które były w grupie jedzącej śliwki - również widać niewielkie obniżenie tych wszystkich negatywnych wskaźników, ale nie w takim dużym stopniu, jak w grupie, która jadła jabłka.

Eksperci twierdzą, że istnieje kilka możliwych wyjaśnień - dlaczego jabłka tak pomagają na serce. Jabłka są bogate w pektyny, rozpuszczalny błonnik, który blokuje wchłanianie cholesterolu w jelitach i zachęca organizm do korzystania, a nie magazynowania złogów tłuszczu. Skóra jabłek jest bogata w polifenole - przeciwutleniacze, które zapobiegają uszkodzeniom komórek przez wolne rodniki.

Do badań zastosowano suszone jabłka (dla wygody), ale naukowcy twierdzą, iż świeże mogą być jeszcze skuteczniejsze. I nie ma znaczenia, czy są to jabłka zielone, czerwone, czy też złote. "Wszelkie odmiany jabłek są dobre," mówią. Innym kluczowym aspektem, jest jedzenie całych owoców, a nie ich suplementów farmaceutycznych. Wystarczy, że zjemy jedno jabłko na dobę - to i tak uzyskamy bardzo dobre efekty, jeśli chodzi o zdrowie naszego układu krwionośnego, a co za tym idzie - serca. Naukowcy wspominają jednak, że najbardziej optymalną dawką - byłyby dwa jabłka na dobę. Zresztą, w czym problem - jabłka są smaczne, tanie - a dodatkowo (jak wynika z badań), bardzo zdrowe.

Źródło: WebMD


Copyright © 2012 Nini.pl - zdrowie jest najważniejsze. Wszelkie prawa zastrzeżone.